De jonge Rembrandt

De jonge Rembrandt

Rank 588 Gelezen 7 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 26 Favoriet 1 Recensies 1

Van Rembrandts jeugd weten we weinig tot niets. Het intiemste wat we van hem hebben is zijn werk, dat ook in die vroege jaren al verbluft door de experimentele stijl, de intellectuele diepgang en, vooral, de menselijkheid. Voor zijn portret van de kunstenaar als jonge man heeft Onno Blom, gelauwerd biograaf en zelf een echte Leidenaar, zich verdiept in de wereld, het land, de stad, de steeg en het huis waarin Rembrandt in 1606 werd geboren en de eerste vijfentwintig jaar van zijn leven doorbracht. Leiden, met haar jonge universiteit, immigrantenstroom en bloeiende lakenhandel, bood Rembrandt de kans om zichzelf uit te vinden. Hoe deed hij dat? Werd hij een geniale kunstenaar door de genius loci, de geest van Leiden, zijn familie, zijn leermeesters, opdrachtgevers, concurrenten, collega’s en vrienden? Of was zijn ontwikkeling als kunstenaar een hoogstpersoonlijk, eigenzinnig avontuur? Hoe werd Rembrandt Rembrandt? Dat is de vraag.

Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
03 september 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 29,99 Bestel het e-book € 12,99

Lees verder

Hebban recensie

Jeanette van Culinette's Kookpunt Hebban Recensent

Hoe werd de jonge Rembrandt de schilder Rembrandt?

Onno Blom is behalve schrijver, biograaf, literair criticus en columnist ook een geboren Leidenaar en kent de geschiedenis van de stad als geen ander. Dat is hem zeer van pas gekomen bij het schrijven van De jonge Rembrandt. Op weergaloze wijze beschrijft hij de vroege jaren van Rembrandt van Rijn in Leiden. Want van die tijd is er weinig bekend. Laat staan dat erover geschreven is. Gelukkig...