De kleine Campbell

Joseph Campbell heeft via zijn indrukwekkende oeuvre de wereld verrijkt met inzichten over de universele heldenreis, de zogenaamde monomythe. Het boek waarin hij uitvoerig ingaat op deze archetypische reis is De held met de duizend gezichten. Campbell beschrijft hoe de held opgeroepen wordt zijn veilige omgeving te verlaten, hoe hij de drempel overschrijdt, uitdagingen krijgt, op de proef wordt gesteld, en uiteindelijk terugkeert naar huis om zijn schatten en verworven inzichten te delen.
In veel films, boeken en series zie je deze universele stadia terug. En ook in de psychologie en op persoonlijk vlak inspireert Campbell al generatieslang mensen om de mythen die hun leven hebben vormgegeven te herontdekken, en om hun eigen heldenreis te kiezen. De reis van de held ligt bovendien aan de basis van moderne storytelling-technieken.
In De kleine Campbell biedt de Nederlandse Campbell-kenner Mieke Bouma een heldere samenvatting van De held met de duizend gezichten. Ze bespreekt de diverse stadia van de heldenreis, met gebruik van voorbeelden, en laat zien welke betekenis Campbell ook nu nog heeft. Want in een tijd waarin we op de proef worden gesteld trouw te blijven aan onszelf en tegelijk van waarde te zijn voor de wereld, is de heldenreis actueler dan ooit.

Is De kleine Campbell het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De kleine Campbell