9200000085153627

Het verhaal van je leven

Rank 6200 Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 1 Recensies 1

Wij zijn 'storytelling-animals', met een fundamentele behoefte een verhaal te maken van het leven en er zo zin en betekenis aan te geven. Verhalen maken zit diep ingebakken in onze psyche. Toch zijn we ons meestal niet bewust van de vele innerlijke stemmen - gedachtepatronen, angsten, aannames, wensen en overtuigingen - die uitmaken hoe ons leven zich ontvouwt. Want wat we onszelf vertellen, is bepalend voor hoe we het leven ervaren.

Ieder mens creëert zijn eigen werkelijkheid, zijn eigen persoonlijke mythe. We zijn allemaal de held of heldin in ons eigen verhaal. Als we dat eenmaal hebben begrepen, hoeven we geen antwoorden meer buiten onszelf te zoeken, anderen de schuld te geven of boos te worden op ons lot. Dan kunnen we het verhaal van ons leven sturen en bijsturen.
In Het verhaal van je leven maakt Mieke Bouma met fascinerende voorbeelden uit zowel de oude mythologie als hedendaagse verhalen duidelijk met welke mechanismen we onze persoonlijke mythologie creëren, welke archetypen daarbij een rol spelen, hoe we patronen kunnen doorbreken en hoe we het verhaal van ons leven kunnen herschrijven om er meer uit te halen.

Mens & Maatschappij
Creatief denken
Balans, Uitgeverij
19 maart 2018

Recensies

Inge Sparrius Hebban Recensent

Archetypen in het innerlijke kippenhok

door: Inge Sparrius 1 like

Scenarioschrijver, docent en coach Mieke Bouma schreef eerder boeken over onder andere De reis van de held, een universele verhaalstructuur die door Joseph Campbell is uitgewerkt, en over archetypen. In Het verhaal van je leven stelt ze zich als doel, aan te tonen dat we onze eigen werkelijkheid...