De Kronieken van Bomon

In dit eerste boek uit de reeks ‘De Kronieken van Bomon’ neemt Antoine Bomon ons op een meeslepende manier mee op een boeiende cruise door de tijd. We beleven samen zijn kinderjaren op het platteland, chronologisch vanaf zijn geboortejaar (1950) tot aan het einde van dat decennium; een decennium waarin het wiel van de vooruitgang in een hogere versnelling gezet werd, maar tevens een decennium dat gekenmerkt werd door de alsmaar heviger wordende wapen- en ruimtewedloop tussen de communistische Sovjet-Unie en de kapitalistische USA. De Koude Oorlog tussen Oost en West hing als een zwaard van Damokles boven ieders hoofd, maar het leven ging verder zijn gewone gangetje. Op het platteland stonden de meeste gewone mensen nog met één been in de late middeleeuwen en met het andere in een (r)evolutionaire maatschappij die hen nog veel onzekerheid en verwarring inboezemde. Religie en bijgeloof dansten nog hand in hand en geleidelijk aan ontstond er bij de jeugd een mentaliteitswijziging die de kloof tussen de generaties meer dan ooit tevoren in de geschiedenis sterk verbreedde. De auteur raakt al de pijnpunten uit de fifties even aan, maar beschrijft vooral op een soms humoristische, soms poëtisch, bijwijlen analyserende maar altijd waarheidsgetrouwe manier zijn eigen avontuurlijke kinderwereld en hoe hij deze met vallen en opstaan onderging.

‘De Kronieken van Bomon’ vormen in hun geheel een eigenzinnig maar uiterst boeiend tijds- document. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met beeldmateriaal uit die tijd. Een aanrader voor wie van streekhistorie en waargebeurde verhalen houdt.

Is De Kronieken van Bomon het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De Kronieken van Bomon