De kunst van het remigreren

De kunst van het remigreren

Gelezen 7 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 15 Favoriet 3 Recensies 1
Mag je als terugkerende expat of remigrant last hebben van een reverse culture shock? En wat is dat eigenlijk? Is de relatie met familie en vrienden veranderd? Is het thuisland veranderd? Of zijn wij soms veranderd? Voor iedere expat komt eens de onvermijdelijke dag van terugkeer naar Nederland. Wat rest is een rugzak vol mooie herinneringen en ervaringen, meegenomen vanuit het andere, vaak verre land.
Voor velen is de realiteit echter anders. Relaties met familie en vrienden zijn veranderd. Wij zijn veranderd. Het gevoel niet er meer te passen en er niet meer bij te horen krijgt de overhand. Heimwee, verdriet en zelfs boosheid zijn eerder regel dan uitzondering.
Dit waargebeurde verhaal gaat over een terugkerend expatgezin, dat zeven jaar in de Cariben heeft gewoond en is teruggekeerd naar Nederland, het land waar alle gezinsleden geboren zijn. Een voor een krijgen zij te maken met een reverse culture shock. Leef mee met de soms hilarische ervaringen van dit expatgezin dat met vallen en opstaan uiteindelijk z'n draai weer in Nederland weet te vinden.

Auteur
Norman D. Jansen, werkzaam voor de Nederlandse overheid, heeft samen met zijn gezin al meerdere internationale verhuizingen achter de rug. Na zeven fantastische jaren in het Caribisch gebied en een enorme berg aan ervaring rijker, keerde hij terug naar Nederland. Zijn ervaring met werken onder bijzondere omstandigheden en in andere landen, maar ook het leven met verschillende culturen, vormt het thema voor zijn boeken. Zijn levensmotto is 'Geniet niet met mate maar in overvloed'.

Literaire non-fictie algemeen
LM Publishers
15 maart 2018
03 april 2018

Reacties op: De kunst van het remigreren