De Muur 65

De Muur gaat in zijn 65ste nummer terug naar de zinderende zomer van ’69, de zomer van Beach Boys, Bee Gees, (Neil) Armstong op de maan en de 24-jarige Eddy Merckx in zijn eerste Ronde van Frankrijk. Op 15 juli trekt Merckx, ondanks een riante voorsprong van acht minuten in het algemeen klassement, op weg naar Mourenx ten aanval. De Kannibaal is geboren: hij verdubbelt na een solo van 140 kilometer over de Pyreneëencols het gat met de nummer twee. Wiep Idzenga schreef een gedetailleerde reconstructie van dat wonder.
Rik Vanwalleghem kijkt terug op de zomer van Merckx’ moordende expeditie en de wereld van een halve eeuw geleden en Peter Winnen, destijds 12 jaar oud, beschrijft hoe Merckx zijn dromen beïnvloedde. Frank Heinen maakte een selectie uit de foto’s waarop PresseSport de gebeurtenissen in Frankrijk vastlegde en vertelt er het verhaal bij, De Muurs huisdichter Willie Verhegghe vangt het wonderjaar in poëzie.
Terug naar onze tijd: Nando Boers vervolgt zijn serie Beroep Wielrenner met een lang interview met Michael Matthews, die in juli weer op jacht gaat naar de groene trui, Thomas Sijtsma sprak indringend met Bauke Mollema, Menno Haanstra schreef deel 1 van zijn belevenissen met de talenten Julius van de Berg en Fabio Jakobsen. En Martijn Sargentini buigt zich over de Lange Ontsnapping: is een exploit als dat van Merckx vijftig jaar later nog mogelijk?
Topfotograaf Klaas Jan van der Weij ging voor De Muur naar de Giro, zijn beeldverhaal heeft geen woorden nodig.

Is De Muur 65 het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De Muur 65