De muur 73

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

We kunnen er niet omheen: er is deze zomer concurrentie van het allerhoogste niveau. De Tour zit ingeklemd tussen het EK voetbal en de Olympische Spelen. De Tour in de sandwich. Maar de Tour blijft, ongeacht alle drukte, een overheerlijk beleg. Iedereen herkent de haat-liefdeverhouding met de Tour. Organisator ASO levert ieder jaar weer een geoliede productie, een wielercircus dat 23 dagen lang als onontkoombare pletwals door het land trekt. Maar de Tour is een veld vol zonnebloemen én scherpe distels. De Tour dicteert alle debatten, en – inderdaad Jean: de Tour stopt voor niemand. De wereld mag in de houdgreep liggen van een virus, de Tour is baas boven baas. En iedereen die Parijs haalt, is een held. Verrassingen inbegrepen. Frank Heinen gaat er eens goed voor zitten om het mysterie Tadej Pogacar te ontrafelen. Bart Jungmann dook in het levensverhaal van Pogacars ploegleider Allan Peiper. De Mont Ventoux moet in de 108ste Tour twee keer op één dag worden beklommen. Of dat gezond is? Bert Wagendorp ontleedt de rol van voormalig Tourarts Pierre Dumas op de Ventoux in 1955 en 1967 – het tragische einde van Tommy Simpson. Dumas had nog zo gewaarschuwd. Maar je kunt ook onderaan de Ventoux sneuvelen: lees Erik Brouwers necrologie over eenmalig bergkoning Thierry Claveyrolat. Wie de Tourtragedie ook niet uit de weg ging was Michael Rasmussen. ’s Avonds na de Aubisque in 2007 in het geel, maar door zijn eigen ploegleider Theo de Rooij uit de Tour gezet, ‘wegens knoeien met whereabouts’. En er was nog heel wat meer aan hand, in Rabo-wielerland en verre omstreken. Een voorpublicatie uit het Raboboek van Maarten Kolsloot. Nando Boers voert een mooi, inhoudelijk en ambitieus gesprek over het beroep van Steven Kruijswijk, wielrenner. Menno Haanstra schrijft deel 6 van Fabio & Julius, waarin de wederwaardigheden van Julius van den Berg worden uitgelicht. En Willie Verhegghe dicht een ode voor het Vlaamse sleurpaard Tim De Clercq. De Tour heeft het eeuwige leven, maar verandert ook zoals dat leven. Deze Tour-Muur laat zien hoe die evolutie tot stand kwam en wat ons nog meer te wachten staat op het gebied van biotech en datatech. Joost-Jan Kool gaat de boer op en filosofeert honderduit aan de hand van Yuval Noah Harari’s 21 Levenslessen voor de 21ste eeuw. En Mark de Bruijn vraagt zich af: hoe hou je het leven in de Tour als straks iedereen gelijk is? Heb een fijn zomergevoel bij het lezen van De Muur #73. JOHN KROON, PETER OUWERKERK, MART SMEETS, BERT WAGENDORP

Lifestyle & Vrije tijd
Sport en spel algemeen