Johan Cruijff in Barcelona: De mythe van de verlosser

Gelezen 16 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 7 Favoriet 1 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 7 Lijsten 3   Topics 0

El Salvador, De Verlosser. Dat was zijn bijnaam in Barcelona, dachten wij, maar in werkelijkheid was er niemand die Johan Cruijff zo noemde. Al zagen veel van zijn bewonderaars hem ongetwijfeld als een geschenk uit de hemel toen hij in 1974 FC Barcelona in zijn eerste seizoen als speler direct kampioen maakte. Toen hij trainer werd van Barça, noemden zijn spelers hem ‘God’, omdat hij alles zag en alles beter wist. Een god die regelmatig van zijn berg in Barcelona is afgedaald om zijn wijsheden te verkondigen, zijn vrienden te omarmen, zijn vijanden te vervloeken en de Catalanen wijs te maken dat ‘één duif nog geen zomer’ maakt.

Bijna altijd was Edwin Winkels daarbij. Hij emigreerde als jonge journalist naar Barcelona in 1988, hetzelfde jaar dat Cruijff er trainer werd. Sindsdien hebben de twee elkaar met grote regelmaat ontmoet. Voor interviews en informele gesprekken, op persconferenties en bij spontane ontmoetingen, op hoge toppen en in diepe dalen.

De mythe van de verlosser is Winkels’ persoonlijke relaas over die 28 jaar met Cruijff in Barcelona. Een zoektocht naar wie Johan Cruijff werkelijk is, niet hoe hij door anderen wordt gemaakt of gezien. Niet een god of een verlosser, maar wel een zeer bijzonder mens. Een even bewonderende als kritische beschouwing over de beroemdste Nederlander ooit, gelardeerd met bijzondere herinneringen, anecdotes en ontboezemingen.

Sport & Spel
Sportbiografieen
Schuyt & Co Brandt
13 juli 2016
01 juni 2017
9789492037398 , 9789492037534 , 9789492037664

Johan Cruijff los van de mythes

door: Dick Van der Veen

Journalist Edwin Winkels rijdt oktober 1988 in een aftandse Renault Barcelona binnen, luttele maanden nadat Johan Cruijff er met zijn Danny is binnen gevlogen. De wereldster en de schrijver aan het begin van een geslaagde carrière laten elkaar niet los, kruisen met regelmaat elkaars pad, botsen zo...

Reacties op: Johan Cruijff in Barcelona: De mythe van de verlosser