De nacht van Dolmatov

Op 17 januari 2013 pleegt ingenieur en mensenrechtenactivist Aleksandr Dolmatov zelfmoord in een Nederlandse gevangenis. De Rus kwam door een fout als `te verwijderen vreemdeling in het systeem terecht. En een verwijderbare vreemdeling kan in Nederland voor onbepaalde tijd opgesloten worden. Hilkens is nog lid van de PvdA Tweede Kamerfractie als het rapport Dolmatov op de plenaire agenda terechtkomt. Kan staatssecretaris Teeven van het Ministerie van Veiligheid en Justitie verantwoordelijk worden gehouden voor de opeenstapeling van fouten die zich in de zaak Dolmatov heeft voorgedaan? De kamer debatteert van tien uur in de ochtend tot elf uur s avonds. In de PvdAfractie ontspint zich een politiek koningsdrama. In De nacht van Dolmatov krijgt Aleksandr Dolmatov een gezicht, een stem en een verhaal. Hij was meer dan het foutieve vinkje in een systeem. In een persoonlijke zoektocht en politieke reconstructie portretteert Hilkens Dolmatov, het politieke spel in Den Haag en ons geperverteerde vreemdelingenbeleid.

Is De nacht van Dolmatov het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De nacht van Dolmatov