De oesters van Nam Kee

Gelezen 239 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 28 Favoriet 6 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 3 Spots 1   Topics 0

Berry Kooijman, alias Diablo, alias het monster van 'Schotelcity', is gevlucht naar het voormalig vakantiehuis van zijn ouders. Daar, in Normandië, wacht hij het onvermijdelijke af: zijn arrestatie door de gendarmerie. Eenmaal in de gevangenis beland blikt hij terug op zijn leven, een aaneenschakeling van leugens en bedriegerijen. Voor zijn criminele vrienden uit de huurkazernes van Amsterdam-West verbergt hij dat hij in 'het villastraatje' woont, voor zijn zorgelijke moeder houdt hij die vrienden geheim. De enige die hij over zijn dubbelleven in vertrouwen neemt, is Thera, de 'wiebeldanseres' die op straat twee knipperende duivelshorentjes van hem koopt. De obsessieve liefdesrelatie die volgt, luidt een even opmerkelijke als verrassende apotheose in. De oesters van Nam Kee is een geestige, met grote vaart en scherpte geschreven roman over hunkering. Hunkering naar waarheid, naar liefde, en vooral naar 'echtheid'. In een wereld die echt noch vals blijkt te zijn, goed noch slecht, in een wereld die is en blijft wat zij is, de verwachtingen van een achttienjarige gymnasiast ten spijt. Van Kees van Beijnum verschenen eerder vier romans. Zijn werk werd vertaald, verfilmd en genomineerd voor diverse literaire prijzen. Het kreeg een groot onthaal in de pers: 'Een fantastische, buitengewoon spannende leeservaring.' Trouw over 'De ordening' 'Een groot en groots boek.' Jury AKO Literatuur Prijs over 'Dichter op de Zeedijk' Bekroond met de Bordewijk-prijs 2001. Verfilmd door de makers van Nynke

De Bezige Bij
01 januari 1900