De schaduw van Erasmus

Wanneer Erasmus in september 1518 vanuit Basel naar zijn thuisbasis Leuven terugkeert, heeft hij een nieuwe dienaar, Joannes Hovius. Deze Hovius zal een bevoorrecht getuige worden van Erasmus' turbulente Leuvense periode. Het zijn jaren van hoogoplopende ruzies over de oprichting van het Drietalencollege, jaren ook van bittere strijd met de Leuvense theologen die Luther veroordelen en in 1520 de eerste boekverbranding in de Lage Landen organiseren.

Joannes Hovius zal zijn meester in alle omstandigheden steunen, ook al staat hij soms verbaasd over diens verwijten en diens onvoorspelbare reacties. In de Dijlestad leert hij namelijk een heel andere Erasmus kennen dan de geniale geleerde bij wie hij in Basel in dienst is getreden...

In De schaduw van Erasmus beschrijft Joris Tulkens de groeipijnen van het humanisme in onze gewesten. Via Hovius tekent hij van Erasmus een portret dat we in de geschiedenisboeken niet zo gauw zullen aantreffen, maar dat daarom niet minder historisch is. Daardoor is het boek een illustratie geworden van Huizinga's beroemde uitspraak: 'Ik heb de grote Erasmus altijd bewonderd, hoezeer de kleine ook geprobeerd heeft me dat te verhinderen.'

Recensies (1)

Is De schaduw van Erasmus het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De schaduw van Erasmus