De sensaties van smaak

Kun je beschrijven in hoeverre de smaak van heilbot verschilt van die van kabeljauw? Hoe brie verschilt van port salut? De meesten van ons slagen daar nauwelijks in. Het ontbreekt ons aan de juiste woorden om smaken te beschrijven. De smaakbijbel van Niki Segnit heeft ons op weg geholpen door uit te leggen wat voor smaken er zijn, welke smaken goed met elkaar combineren en waarom. Bob Holmes laat zien wat er aan de basis ligt van smaak. Hij behandelt de chemische, biologische en psychologische processen die plaatsvinden wanneer we eten en geeft antwoord op vragen als: Waarom smaakt taart zoeter op witte borden? Wat gebeurt er precies in je mond als je hete pepers eet? Hoeveel smaken zijn er eigenlijk? En welke invloed heeft taal op onze smaakbeleving?

Holmes kijkt mee over de schouders van professionele chef-koks en industriële voedselproducenten, om te zien hoe zij op zoek gaan naar verrassende nieuwe smaakcombinaties, en laat ons kennismaken met de laatste innovaties op kookgebied. De sensaties van smaak zal iedereen die van lekker eten, voedingstrends en baanbrekende wetenschap houdt, mateloos fascineren.

Redactionele recensie

Recensies (1)

Is De sensaties van smaak het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De sensaties van smaak