We leven in een wereld vol grenzen. Voor bijna iedereen is het vanzelfsprekend te wonen in een begrensd gebied. Maar dat is het niet: de huidige verdeling van de aarde is het resultaat van een langdurig proces waarin diverse staatsvormen, nationalisme en kolonialisme centraal staan.
Hans Dijkhuis gaat na hoe feitelijke geschiedenis en ideeëngeschiedenis de grenzen hebben getrokken, hoe territoriumdrang van invloed is geweest en hoe er ook altijd is gedroomd over een grenzeloze wereld. Verder bespreekt hij hoe het komt dat iemands identiteit vaak in eerste instantie bepaald wordt door diens nationaliteit.
Parallel aan de staatkundige geschiedenis loopt die van de mensheid. Ook de mensheid is verdeeld geraakt, in naties, maar tegelijkertijd streefden er steeds mensen naar het ideaal van die ene wereld voor iedereen.
De verdeelde aarde is de geschiedenis van de eeuwigdurende spanning en wisselwerking tussen het trekken van grenzen en het doorbreken ervan.
Hans Dijkhuis gaat na hoe feitelijke geschiedenis en ideeëngeschiedenis de grenzen hebben getrokken, hoe territoriumdrang van invloed is geweest en hoe er ook altijd is gedroomd over een grenzeloze wereld. Verder bespreekt hij hoe het komt dat iemands identiteit vaak in eerste instantie bepaald wordt door diens nationaliteit.
Parallel aan de staatkundige geschiedenis loopt die van de mensheid. Ook de mensheid is verdeeld geraakt, in naties, maar tegelijkertijd streefden er steeds mensen naar het ideaal van die ene wereld voor iedereen.
De verdeelde aarde is de geschiedenis van de eeuwigdurende spanning en wisselwerking tussen het trekken van grenzen en het doorbreken ervan.