De witte duisternis

Gelezen 10 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 15 Favoriet 1 Recensies 2
Non-fictie Artikelen 3   Topics 0

Henry Worsley was een liefhebbende vader en een onderscheiden officier van de Britse special forces. Zijn grote idool: Ernest Shackleton, de man die in de negentiende eeuw probeerde om als eerste de Zuidpool te bereiken en later probeerde om Antarctica te voet te doorkruisen. Levensgevaarlijke tochten, waarbij Shackleton zich een heldhaftig leider toonde. Een van de voorouders van Worsley, Frank Worsley, was meegeweest op een van de tochten van Shackleton.
Worsley voelde zich al zijn hele leven erg aangetrokken door die expedities. Hij verzamelde alles wat met de reizen te maken had en was vastbesloten de reizen zelf ook te maken, en dan te slagen waar Shackleton gefaald had. In 2008 ondernam Worsley met twee andere nazaten van de oorspronkelijke expeditie een reis door Antarctica. In 2015 besloot hij terug te keren naar dat barre landschap en helemaal alleen van de ene kant van het continent naar de andere te lopen. Een levensgevaarlijke tocht, zoals zou blijken.

Literaire non-fictie algemeen
Q
06 november 2018
06 november 2018

Evy De Brabander Hebban Recensent

Een indringend portret dat de lezer niet onberoerd laat

door: Evy De Brabander 2 reacties

Alles aan dit boek schreeuwt eenzaamheid. De ondertitel Een eenzame reis over Antarctica is daarom perfect gekozen en vormt een goede samenvatting van het verhaal dat David Grann vertelt. Wat drijft Henry Worsley, een officier van de Britse special forces, om zijn tochten te maken? Een bizarre...

Reacties op: De witte duisternis