Echte Amerikaanse jongens

Echte Amerikaanse jongens

Rank 2788 Gelezen 15 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 26 Favoriet 1 Recensies 3
Young adult Artikelen 2 Spots 4 Top25's 2   Topics 0
Samen met Brendan Kiely schreef Jason Reynolds Echte Amerikaanse jongens. Jason schreef de stukken van Rashad, Brendan die van Quinn.

Op vrijdagavond loopt Rashad nog even snel de supermarkt in. Hij eindigt buiten op de stoep terwijl een politie-agent op hem inslaat. Omdat hij iets liet vallen. Omdat een vrouw over hem struikelde. Omdat hij een zwarte jongen in wijde kleren is. Rashad belandt in het ziekenhuis en wil eigenlijk zo snel mogelijk terug naar zijn oude leven. Maar wat doe jij wordt gebruikt als nationaal voorbeeld van raciale ongelijkheid?

Quinn ziet alles gebeuren. Hij ziet de oudere broer van zijn beste vriend een klasgenoot in elkaar slaan. Hij vertelt niets – hij weet niet eens of hij het wel goed heeft gezien. Maar dan splijt de school (en het land) in tweeën en gaat de discussie niet meer alleen over Rashad maar over politiegeweld en racisme. Quinn realiseert zich dat hij moet begrijpen wat er is gebeurd, want omstander of niet, hij is een onderdeel van de geschiedenis. En het is aan hem om te bepalen welke kant van de geschiedenis dat is.Rashad en Quinn, een zwart de ander wit, allebei echte Amerikaanse jongens, worden beide geconfronteerd met racisme en vooroordelen. Om de wereld te kunnen veranderen, moeten ze allebei hun toekomst op het spel zetten. Hoe ver willen ze gaan voor gerechtigheid?
Young Adult

13 september 2019 1 reactie
  Meer artikelen

Hebban recensie

Noor te Velde Hebban Recensent

Rauw en beeldend boek over racistisch geweld

door Noor te Velde op 12-09-2019

Ik hoefde niet bang te zijn, want ik werd beschermd door het feit dat ik wit was. Al zou ik in Californië wonen, aan de andere kant van het land, dan was ik nog steeds wit, en zou de politie en iedereen me nog steeds als een ‘heel normaal joch’, een ‘echte Amerikaanse jongen’ beschouwen. ‘Heel normaal.’ ‘Een echte Amerikaanse jongen.’ Een wítte jongen. Fuck.

Op een doodnormale vrijdag loopt...

Lezersrecensies (2)

Aangrijpend en belangrijk

door: Maartje 1 like
Voor de Hebban Young Adult club mocht ik dit boek lezen. Nadat ik afgelopen jaar 67 Seconden van Jason Reynolds las, had ik behoorlijk hoge verwachtingen van dit boek. Waar 67 Seconden zich richt op het bespreken van bende geweld en in vrij vers geschreven is, richt dit boek zich op politiegeweld...

Echte Amerikaanse Jongens

door: eerstehulpbijlezen 1 like
Het verhaal gaat over Rashad en Quinn. Rashad wordt op een avond onterecht in elkaar geslagen door een politieagent na een misverstand. En omdat hij de zwarte jongen in baggy kleren was moest hij het vergelden. Na dit oneerlijke geweld komt hij in het ziekenhuis terecht, maar wil niks liever dan...