Echte Amerikaanse jongens

Rank 2912 Gelezen 62 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 52 Favoriet 5 Recensies 4
Young adult Artikelen 3 Lijsten 1 Spots 5 Top25's 4   Topics 0
Samen met Brendan Kiely schreef Jason Reynolds Echte Amerikaanse jongens. Jason schreef de stukken van Rashad, Brendan die van Quinn.

Op vrijdagavond loopt Rashad nog even snel de supermarkt in. Hij eindigt buiten op de stoep terwijl een politie-agent op hem inslaat. Omdat hij iets liet vallen. Omdat een vrouw over hem struikelde. Omdat hij een zwarte jongen in wijde kleren is. Rashad belandt in het ziekenhuis en wil eigenlijk zo snel mogelijk terug naar zijn oude leven. Maar wat doe jij wordt gebruikt als nationaal voorbeeld van raciale ongelijkheid?

Quinn ziet alles gebeuren. Hij ziet de oudere broer van zijn beste vriend een klasgenoot in elkaar slaan. Hij vertelt niets – hij weet niet eens of hij het wel goed heeft gezien. Maar dan splijt de school (en het land) in tweeën en gaat de discussie niet meer alleen over Rashad maar over politiegeweld en racisme. Quinn realiseert zich dat hij moet begrijpen wat er is gebeurd, want omstander of niet, hij is een onderdeel van de geschiedenis. En het is aan hem om te bepalen welke kant van de geschiedenis dat is.Rashad en Quinn, een zwart de ander wit, allebei echte Amerikaanse jongens, worden beide geconfronteerd met racisme en vooroordelen. Om de wereld te kunnen veranderen, moeten ze allebei hun toekomst op het spel zetten. Hoe ver willen ze gaan voor gerechtigheid?

Young Adult
Fictie 15+
Maria Postema
Blossom Books B.V.
20 mei 2019
31 mei 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Hebban lezer

Noor te Velde Hebban Recensent

Rauw en beeldend boek over racistisch geweld

door: Noor te Velde

Ik hoefde niet bang te zijn, want ik werd beschermd door het feit dat ik wit was. Al zou ik in Californië wonen, aan de andere kant van het land, dan was ik nog steeds wit, en zou de politie en iedereen me nog steeds als een ‘heel normaal joch’, een ‘echte Amerikaanse jongen’ beschouwen. ‘Heel...

Reacties op: Echte Amerikaanse jongens