Een charismatisch defect

Een charismatisch defect

Gelezen 50 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 26 Favoriet 3 Recensies 28
Literatuur & Romans Artikelen 4 Lijsten 2 Spots 1   Topics 0   Leesclub

Een weergaloos verhaal over het genadeloos nastreven van idealen en de kracht van het verleden
Voor de lezers van Niña Wijers en Hanna Bervoets

Wanneer de charismatische Blake Chesterfield het onstuimige Amsterdam van eind jaren zestig komt binnenvallen, zal niets meer hetzelfde zijn. Hij wil de wereld verbeteren, tot elke prijs. Het biedt April een ontsnapping uit haar tot dan toe burgerlijke, oerHollandse bestaan. Blakes aantrekkingskracht is groot, hij heeft algauw een schare volgers. Als de commune een aanslag beraamt op ‘het gezicht van het kapitalisme’ wordt April voor een morele keuze gesteld: welk kwaad moet bestreden worden, dat van binnen of van buiten?

Decennia later, als een oude bekende haar zorgvuldig afgeschermde leven binnendringt, wordt April geconfronteerd met ongewenste herinneringen. Hoe kom je in het reine met een verleden dat nooit helemaal het jouwe is geweest?
Een charismatisch defect is een weergaloze roman over de illusie van vrijheid. Eva Kelder fileert wederom met scherpzinnige finesse de kwetsbaarheid van de mens.

De pers over Het leek stiller dan het was

‘Met Het leek stiller dan het was zet Eva Kelder zichzelf op de kaart als literair talent. Ze geeft blijk van een groot inzicht in menselijk gedrag en gedachteprocessen.’ Opzij
‘Een trefzeker en ontroerend beeld van een vrouw die door haar verleden verstrikt raakt in zichzelf. Prachtig.’ Margriet
‘Een prachtig debuut over hoe je voor je gevoel een klein meisje kunt blijven als je wereld steeds groter wordt.’ Marie Claire
‘Helder, raak en in your face. Een debutant die écht kan schrijven!’ Zin

Meulenhoff Boekerij B.V.
17 januari 2017
14 februari 2017

Geertje Otten Hebban Recensent

Het naijleffect van een charismatisch defect

door: Geertje Otten 1 like

"Het was een nacht waarin de wolken troost zochten." Wie zo’n prachtige openingszin kan schrijven, legt de lat meteen hoog en dan is het de kunst om aan de hooggespannen verwachtingen te voldoen. Met haar nieuwste roman Een charismatisch defect doet Eva Kelder (1980) in ieder geval een poging. Dit...

Reacties op: Een charismatisch defect