9200000115193096

Een ongeneeslijk heimwee

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1

Willem Brakman (1922-2008) groeide op in de Haagse wijk Duindorp. Na een mislukte huisartspraktijk vestigde hij zich eind jaren vijftig als bedrijfsarts in Enschede. Daar begon hij te schrijven.
Nico Keuning reconstrueert een leven in de ban van het heimwee naar het kind dat Brakman was, op zoek naar het verloren gevoel van geluk, verdriet en angst. Een leven waar de beslissende en beproefde vriendschap met literator Nol Gregoor als een rode draad doorheen liep. Brakmans debuutroman vormde al direct aanleiding tot een heuse familierel. Zijn latere buitenechtelijke escapades voerden de spanningen in huiselijke kring hoog op. Keuning tekent in Een ongeneeslijk heimwee een gedreven en egocentrische man die in een halve eeuw een volstrekt uniek oeuvre bij elkaar schreef.

Querido
04 februari 2020
9789021419343 , 9789021419350 , 9789021419343

Andere media

Volkskrant:

Hebban recensie

Jeanette van Culinette's Kookpunt Hebban Recensent

Wat dreef Willem Brakman? Wie was hij?

De neerlandicus Nico Keuning schreef eerder biografieën over Max de Jong, Jan Arends en Bob den Uyl. En in zijn boek Oorlog en pap beschrijft hij het bezeten leven van Johnny van Doorn. Keuning publiceert met enige regelmaat in vooraanstaande kranten en tijdschriften. De biografie over arts en schrijver Willem Brakman zou in eerste instantie geschreven worden door Gerrit Jan Kleinrensink, die...