Een onvergetelijke thuiskomst

Hoe maak je een verbaasde Amerikaan duidelijk dat Nederland niet meer het rustige landje van vroeger is? Frits Abrahams schreef er vanuit New York een van zijn speelse reiscolumns over. Na zijn thuiskomst in Nederland, waar Theo van Gogh inmiddels vermoord was, keek Abrahams zelf met verbazing rond. Politiek en media waren overstuur, het wantrouwen tegen allochtonen was groot. Voor zijn dagelijkse column in NRC Handelsblad observeerde Abrahams het allemaal op zijn bekende manier: geestig, soms grimmig, meestal mild. Daarnaast ging het gewone leven door alsof er niets aan de hand was: een kleinkind werd geboren, Gerard Reve, prins Bernhard en Andr azes stierven, Jane Fonda kwam met haar laatste liefde, een hondje, naar Amsterdam. Stof genoeg voor een geboren columnist. Frits Abrahams is redacteur van NRC Handelsblad. Zijn columns werden eerder gebundeld in onder meer Liefde en ander leed en Mijn vader vond het mooi geweest. Over Frits Abrahams: ‘Van de huidige columnisten vind ik Abrahams de beste opvolger van Carmiggelt.’ HENK VAN GELDER, CARMIGGELT-BIOGRAAF ‘Abrahams schrijft iedere dag verborgen parels over alles in het leven.’ RONALD GIPHART

Is Een onvergetelijke thuiskomst het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een onvergetelijke thuiskomst