Een toekomst zonder mannen

Wordt de man met uitsterven bedreigd?

Genetisch gezien is het enige verschil tussen mannen en vrouwen dat vrouwen twee X-chromo-somen hebben, en mannen een X- en een Y-chromosoom. Het is verbazingwekkend wat één verschillend chromosoom (van de zesenveertig die we rijk zijn) voor een mens betekent. Verklaart deze, op zich kleine, genetische variatie de grote verschillen tussen de seksen, op lichamelijk, maar ook op psychologisch gebied?
Bryan Sykes put uit zijn werk in de genetica en uit de biologie om antwoorden te vinden op vragen als: waarom zijn er (maar) twee seksen? Is er een genetische reden voor mannelijke eigenschappen? Bestaat er een mannelijk homo-gen? Wat vertellen onze genen ons over de toekomst voor het mannelijk geslacht?
Zijn conclusie is verrassend en kan als controversieel worden opgevat: vrouwen zullen de evolutionaire strijd tussen de seksen winnen.
Het bepalende Y-chromosoom wordt kleiner en zijn eigenschappen worden langzaamaan overgenomen door het vrouwelijke genoom. Sykes komt tot de schokkende slotsom dat de man langzaam maar zeker op weg is om uit te sterven.

Bryan Sykes is professor in de genetica in Oxford. Hij was de eerste die DNA ontdekte in botten uit archeologische vindplaatsen.
Van hem verscheen eerder de internationale bestseller De zeven dochters van Eva.

Is Een toekomst zonder mannen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een toekomst zonder mannen