Eerste Christenen, De

In geen tijd wisten het handjevol eenvoudige lui dat Christus gevolgd was hun overtuiging en levenswijze te laten doordringen tot in de verste uithoeken van de wereld. Een bijna geruisloze revolutie die het vooral moest hebben van mond-tot-mondreclame. Onze kennis over het begin van de christelijke cultuur is gebaseerd op geschreven bronnen. Een totaalvisie ontbreekt omdat de studie van de materiƫle cultuur, die ons rechtstreeks in contact brengt met het verleden, nog niet eerder te boek werd gesteld.
Arnold Provoost, hoofddocent vroegchristelijke archeologie aan de K.U. Leuven, neemt je mee naar de wereld van het vroege christendom en schetst het cultureel-antropologisch kader aan de hand van talloze illustraties. Je maakt niet enkel kennis met het leven van elke dag, funeraire praktijken en beeldtaal, maar ook met de (vroeg)christelijke kunst. Bovendien gaat Provoost ook uitvoerig in op de expansie van het geloof: christenen bouwen eigen cultusgebouwen, Europa en Aziƫ worden gechristianiseerd, kluizen en kloosters kennen een sterke groei en het proces van pelgrimstochten komt op gang.
De eerste christenen. Hun doen en denken slaagt erin af te rekenen met de populaire visie van permanente confrontatie tussen heidenen en christenen en introduceert het nieuwe blije levensgevoel van de eerste christenen dat mee aan de grondslag ligt van de vroegchristelijke cultuur

Is Eerste Christenen, De het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Eerste Christenen, De