Fighterheart

Fighterheart

Thrillers & Spanning   Topics 0
Op 29 mei 2010 vindt in de Amsterdam ArenA het eerste gevecht plaats tussen Hesdy Fighterheart Gerges en Badr Hari. In de eerste ronde raast Badr, maar Hesdy weet te pareren en blijft overeind. Als de wedstrijd kantelt, verliest Badr de controle en trapt de liggende Hesdy. De scheidrechter beslist: diskwalificatie van Badr, Hesdy wordt kampioen.

Een week eerder valt de Antwerpse politie een verlaten loods binnen. Er wordt daar 128 kilo cocaïne gevonden. Een zoektocht leidt naar zes Nederlanders, waaronder Hesdy. Twee van hen worden later geliquideerd. Het juridisch proces dat in België van start gaat zal zich meer dan zeven jaar voortslepen en heeft een verwoestend effect op Hesdy. De vechtsporter komt in een rollercoaster terecht met onverwachte wendingen in zijn sportieve loopbaan en in zijn privé-leven.

Op de achtergrond verandert het kickboksen van een vechtsport met crimineel imago in mainstream entertainment en daarbij krijgen populaire vechters een rol toebedeeld. Natuurlijk kent elk levenspad persoonlijke keuzes, maar de vraag rijst: is Hesdy Gerges een melkkoe of een zondebok?

Voor zijn biografie werkt de hoofdpersoon, Hesdy Gerges, samen met de criminoloog Frank van Gemert. In de lange gesprekken die beide mannen voeren vertelt Hesdy het verhaal van een vechtsporter die zich soms vrijwillig, soms noodgedwongen beweegt op het scherpst van de snede. Hesdy Gerges en ook zijn partner Denise Kielholz zijn iconen van de vechtsport geworden.

Frank van Gemert (1958) studeerde Culturele Antropologie en deed o.a. onderzoek naar jeugdbendes, drugshandel en krakers. Hij is verbonden aan de afdeling Criminologie van de Vrije Universiteit. Eerder verschenen van hem bij Just Publishers Van prison-gang tot tbs en Straatkrediet.
Just Publishers
17 februari 2020