Gen voor geluk

Russell Stone, redelijk succesvol schrijver, geeft les in Creatieve non-fictie aan de universiteit van Chicago. In zijn klas zit een jonge Algerijnse vluchteling wier uitstraling onweerstaanbaar is, vooral omdat hij weet hoeveel ze heeft meegemaakt.

Hoe is het mogelijk dat iemand die zoveel gruwelijks heeft gezien zo gelukkig kan zijn, en waarom raakt iemand die de mensheid zo open tegemoet treedt niet gefrustreerd? Het is een fascinerende vraag voor de melancholieke Russell die besluit zich in haar te verdiepen: kan haar houding genetisch verklaard worden?

En wat betekent het als de genetische basis voor geluk geïdentificeerd kan worden? Richard Powers combineert wetenschap en fantasie in een boek dat daadwerkelijk de vraag stelt: hoe kunnen we de wereld beter maken?

Gen voor geluk gaat in hoog tempo richting een verrassend slot, waarin hij niet alleen de personages maar ook de lezer uitdaagt zich af te vragen wat het hart nu werkelijk wil. The Washington Post

Powers laat zijn personages helemaal tot leven komen in een boek dat even vrolijk als aangenaam raadselachtig is. Kirkus Reviews

Richard Powers heeft negen romans op zijn naam staan, de meest recente De echomaker. In de jaren tachtig woonde en werkte hij enige tijd in Nederland, inmiddels woont hij in Urbana, Illinois (VS). Powers heeft talrijke prijzen gekregen, waaronder een MacArthur Fellowship, de Lannan Literary Award en de James Fenimore Cooper Prijs. Voor De echomaker kreeg hij de National Book Award.

Recensies (1)

Is Gen voor geluk het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Gen voor geluk