Gepleegd

In Nederland zijn jaarlijks 119.000 kinderen slachtoffer van verwaarlozing, misbruik en mishandeling. In Gepleegd maken we kennis met een van die kinderen, Jasper Heijting, en lezen we zijn aangrijpende verhaal.

Jasper groeit op in een onveilige thuissituatie. Op jonge leeftijd wordt hij uit huis geplaatst en komt hij terecht in een kindertehuis en vervolgens in een pleeggezin op de Veluwe. Zijn strenggelovige pleegouders blijken gewelddadig en sadistisch te zijn. De verwaarlozing en lijfstraffen worden steeds extremer en uiteindelijk vlucht Jasper weg. Ondertussen weet Jeugdzorg van alle misstanden, maar onderneemt geen enkele actie.

Jasper ontwikkelt zich niet tot een 'normale' jongen: hij dissocieert en wordt stelselmatig geplaagd door nare beelden uit zijn verleden. Hij is continu aan het overleven en kan niet ontsnappen aan zijn binnenwereld. Hoe komt Jasper met zichzelf en zijn verleden in het reine?

In heldere taal neemt Jasper Heijting (1962) de lezer mee door zijn beschadigende jeugd. Goede psychische hulp heeft hij nog steeds niet. Wel hebben de betrokken instanties erkenning en excuses gegeven voor zijn "dertien jaar in de hel". Met dit boek vraagt hij ook van de lezer erkenning. Heijting maakt met Gepleegd het onbespreekbare inzichtelijk.

Is Gepleegd het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Gepleegd