Goede moed

Tim Hofman heeft zich in zijn tien jaar als onderzoeksjournalist en programmamaker van onder andere BOOSPak De Macht en Over Mijn Lijk steeds beziggehouden met de vraag: welke ruimte zou ontstaan als we angst minder een leidraad laten zijn? Voor onszelf, maar ook in hoe we ons verhouden tot elkaar.

Wat hem opvalt: in situaties waarin mensen botsen, blijken angstgevoelens doorgaans een grote rol te spelen. In Goede moed onderzoekt Tim Hofman in achttien inspirerende en bevlogen geschreven hoofdstukken wat het oplevert als we ons allemaal minder zouden laten leiden door angst.

Zo onderzoekt hij angsten die onze samenleving stevig in de weg zitten. Neem nu angst die verstandige politieke beslissingen ondermijnt, of de angst om onszelf en elkaar te corrigeren als verandering nodig is. En hoe erg is deugen nu helemaal? Of, andere vraag: hoe gaan we met zijn allen door met vechten voor waar we voor staan als we daarbij voortdurend verbale klappen ontvangen, bijvoorbeeld op sociale media?

Daarnaast zoomt Tim in op meer persoonlijke angsten, die hemzelf en misschien ook jou beperken. Hij vertelt hoe hij zijn faalangst onderdrukte, minuten voor hij de ruimte in stapte waar hij John de Mol zou ondervragen over de misstanden bij The Voice of Holland. Of hoe hij de angst voor een onbekende toekomst overwon door toch te doen wat een van de moeilijkste dingen uit zijn leven leek: het verbreken van zijn verloving op zijn 25e. En hoe kijkt hij nu aan tegen zijn angst voor de dood, die hem eerder in zijn leven zo beperkte?

In zijn boek laat Tim zien dat wanneer we beséffen waar we precies bang voor zijn, we makkelijker voorbij onze vrees kunnen leven. Want minder angst in ons bestaan levert veel meer ruimte op voor onszelf en de ander.

Toon details

Is Goede moed het boek voor jouw Reading Challenge?
Op naar de challenge

Populaire boeken in hetzelfde genre

Boeken van dezelfde auteur

Gesponsord

Reageren op Goede moed

Wil je kort reageren op dit boek of een vraag stellen aan andere lezers, plaats dan een reactie.