Hars

Rank 1601 Gelezen 531 Aan het lezen 13 Wil ik lezen 635 Favoriet 38 Recensies 35
Thrillers & Spanning Artikelen 5 Lijsten 1 Spots 13 Hebban 1000 466   Topics 0
Liv stierf toen ze nog maar zes jaar oud was. Tenminste, dat is wat iedereen denkt. Haar vader weet dat hij de enige is die ervoor kan zorgen dat zij veilig is. Dus verlaat hij op een avond zijn afgelegen huis om zijn boot de zee op te duwen en richting de rotsen te sturen, om nadien zijn dochter als vermist op te geven. In het huis dat steeds voller wordt houdt Liv zich in een container verborgen. Zo hoeft zij nooit naar school. En zo blijft zij voor altijd bij haar ouders. Want haar moeder wordt alsmaar groter en komt het huis ook nooit meer uit en haar tweelingbroertje Carl is altijd dicht bij haar, alhoewel zij de enige is die hem kan zien… Spannend, grimmig, verontrustend én liefdevol – Hars is een intense en unieke psychologische thriller die je bij de strot grijpt en niet meer loslaat. Ane Riel (1971) studeerde kunstgeschiedenis en publiceerde diverse educatieve boeken voordat zij debuteerde als literair auteur. Met Hars brak zij wereldwijd door en won zij de vier meest prestigieuze literaire prijzen uit Scandinavië. Het boek werd verkocht aan 21 landen. In 2020 verschijnt de verfilming, met Sofie Gråbøl (The Killing) in een van de hoofdrollen. ‘Liv Haarder en haar ouders maken de grootste kans op de titel fictieve disfunctionele familie van het jaar. Ze lijken een uitvinding van hedendaagse Gebroeders Grimm, en de plot, een verontrustend verhaal over bezittelijke liefde, is net zo luguber.’ The Guardian, Beste boeken van 2018 ‘Buitengewoon origineel. (…) Het boek deed me denken aan Stephen King op zijn best: huiveringwekkend als de pest, maar met medeleven voor elk personage, hoe misleidend ook.’ The Daily Telegraph ***** ‘Een van de uitzonderlijkste boeken die ik in tijden las. Uniek, meeslepend en prachtig geschreven.’ The Daily Express *****

Literaire thriller

1 keer bewerkt, laatste bewerking door VM van Erp - van Dijk

Marvin O. Hebban Recensent

Van afzondering naar waanzin

door: Marvin O. 1 like

De Deense Ane Riel (1971) schrijft al een hele poos maar bleef vooralsnog onvertaald en daarom ook voor de meeste lezers onbekend. Ze debuteerde in 1995 met een minder voor de hand liggend boek, namelijk een schoolboek over kunst. Daarna ging ze kinderboeken schrijven. Haar moeder Mette Brahm...

Reacties op: Hars