Het gat in de tijd

Gelezen 26 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 13 Favoriet 2 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 1 Spots 3 Top25's 1   Topics 0

The Winter’s Tale is een van Shakespeares late stukken. Het is het verhaal van Leontes, koning van Sicilië, wiens krankzinnig jaloerse aard leidt tot de verbanning van zijn dochter Perdita en de dood van zijn mooie vrouw, Hermione. Perdita wordt opgevoed door een herder, ver weg in Bohemen, maar als door een wonder worden vader, dochter en moeder uiteindelijk verenigd.

In de hervertelling van Winterson, Het gat in de tijd, bewegen we ons van Londen – een stad die nog wankelt op zijn grondvesten na de economische crisis van 2008 – naar een door storm verwoeste stad in de Verenigde Staten, genaamd New Bohemia. Het is een verhaal over een jeugdvriendschap, over geld en status, videogames en de elliptische werking van tijd. Op hypermoderne wijze behandelt Winterson de alles omverwerpende kracht van jaloezie aan de ene kant, en liefde en verlossing aan de andere kant.

Nijgh & Van Ditmar
27 oktober 2015
27 oktober 2015

Reacties op: Het gat in de tijd