Het Hart van Steen

Gelezen 15 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 34 Favoriet 1 Recensies 1
Fantasy & SF Artikelen 2 Lijsten 2 Spots 1   Topics 0

Het Hart van Steen is het directe vervolg op Tad Williams’ Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, en overbrugt daarmee het verhaal naar de trilogie De Laatste Koning van Osten Ard. Aan het einde van Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard wist Ineluki de Stormkoning, een ondode geest met afschuwwekkende, demonische krachten, bijna de Tijd zelf te stoppen en stond de mensheid aan de rand van de afgrond. Hij werd verslagen door een Verbond van mannen en vrouwen, geholpen door zijn eigen onsterfelijke afstammelingen, de Sithi. In de nasleep van de val van de Stormkoning vluchtten Ineluki’s loyale onderdanen de Nornen naar het noorden van Nakkiga, terug naar hun eeuwenoude citadel in het hart van de berg Stormpiek. Maar de Nornen dragen niet alleen het lichaam van hun gevallen heerser bij zich, ze zijn ook in het bezit van een magisch artefact. Een overblijfsel van hun eeuwenoude beschaving. Ondertussen zet hertog Isgrimnur met zijn leger de achtervolging in. Hij is vastbesloten de Nornen en hun leeftijdsloze koningin Utuk’ku eens en voor altijd uit te schakelen. Maar dit zou wel eens een gevecht kunnen zijn dat voor beide partijen niet goed afloopt. Met het prachtige Staartjager’s zang en het alom geprezen vierdelige Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard vestigde Tad Williams in de jaren negentig zijn naam als fantasy-grootmeester. Het Hart van Steen markeert zijn eerste terugkeer naar de wereld van Osten Ard. ‘Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard inspireerde mij tot het schrijven van mijn eigen zevendelige trilogie... Het is een van mijn meest favoriete fantasy-reeksen.’ George R.R. Martin ‘Baanbrekend... veranderde de manier waarop mensen dachten over het genre, en maakte de weg vrij voor veel moderne fantasy. Inclusief mijn werk.’ Patrick Rothfuss over Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard ‘Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard is een van de beste epische fantasy-reeksen aller tijden.’ Christopher Paolini

Sciencefiction & Fantasy
Fantasy
Luitingh-Sijthoff
22 mei 2017
24 mei 2017

Vakmanschap, maar niet vernieuwend

door: Iris Spanbroek 1 reactie 2 likes

Fantasyauteur Tad Williams (1957) schreef tussen 1988 en 1993 de serie Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, en beloofde zichzelf daarna om niet meer terug te keren naar de wereld van Osten Ard. Na aandringen van zijn fans is hij nu, ruim twintig jaar later, toch gezwicht.

Het Hart van Steen (The...

Reacties op: Het Hart van Steen