Het meisje met de gouden jurk

Dit is Niesje. Ze heeft haar mooiste kleren aan. En Niesjes moeder heeft heur haar wel uren gekamd en de buurvrouw heeft er een prachtig gouden kroontje op gezet. Maar waarom ziet ze er zo prachtig uit? Niesje is niet alleen. Er lopen allemaal schutters om haar heen. Die zijn ook al zo mooi gekleed. En wat zijn ze onrustig. 'Zit mijn kraag mooi?', 'Zit mijn haar goed?' en 'Zit mijn hoed recht?' vragen ze opgewonden aan elkaar. Ze lopen zo druk heen en weer dat je Niesje bijna niet meer kunt zien. Maar waarom zijn ze zo druk?

Zowel Jan Paul Schutten als Martijn van der Linden pleegden voor Het meisje en de gouden jurk gedegen onderzoek naar De Nachtwacht en naar het leven en de schilderkunst in de 17e eeuw. Dit betaalt zich uit in een Gouden Boekje dat vol zit met weetjes over het beroemdste schuttersstuk ter wereld en knipoogjes naar verschillende beroemde schilderijen uit Rembrandts tijd. Een unieke reconstructie van de totstandkoming van Rembrandts meesterwerk, maar bovenal: een Gouden Boekje om niet te missen!

Recensies (3)

Meer recensies

Is Het meisje met de gouden jurk het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het meisje met de gouden jurk