Hölderlin

Een nieuwe biografie van de hand van de meesterbiograaf Rüdiger Safranski, van een dichter die hij diep bewondert. Friedrich Hölderlin (1770-1843) is een geheimzinnige schrijver in de Duitse literatuur. Hölderlin was ertoe voorbestemd om predikant te worden, maar hem stond al vroeg slechts één ideaal voor ogen: dichter zijn en zijn idealen uitdragen door middel van zijn poëzie. Hij leefde in politiek verwarrende tijden: de Franse Revolutie, de teloorgang ervan, de restauratie van oude waarden. Hij, bezield door grote politieke, poëtische en persoonlijke visioenen, wist er geen raad mee, raakte in de versukkeling, werd opgenomen in een psychiatrische inrichting en na een jaar als ongeneeslijk ontslagen – waarna hij de rest van zijn leven in een torenkamer in Tübingen leefde, 36 jaar lang, umnachtet. Hij schreef een roman, Hyperion, en een aantal gedichten. Zijn literaire kwaliteit werd pas in de twintigste eeuw gezien. Hölderlin geldt nu als een klassieke schrijver in de Duitse literatuur, maar zijn leven en werk stelt ons nog steeds voor raadsels. Rüdiger Safranski geeft in deze nieuwe biografie een zeldzaam afgewogen, indringend en verhelderend beeld van Hölderlin.

Is Hölderlin het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Hölderlin