Ik bid de liefde

Er zijn auteurs die zichzelf bij ieder boek opnieuw uitvinden: of het nu gaat om het onderwerp, de stijl of de thematiek. Elvis Peeters is hier het ultieme voorbeeld van. Vorig jaar verraste hij met de uitdagende roman Jacht, waarin mensen en dieren gelijkwaardige personages zijn. En nu komt Peeters met een meesterlijke hertaling van 33 minneliederen van Henric van Veldeke.

De naam Van Veldeke is bij het brede publiek vreemd genoeg tamelijk onbekend. Hij was de allereerste schrijver uit ons taalgebied die onder een auteursnaam een oeuvre naliet. Daarmee stond hij aan de wieg van onze literatuur.

Deze minneliederen en natuurgedichten dateren uit de twaalfde eeuw. Elvis Peeters, naast romancier ook liedtekst- schrijver, heeft de Middelhoogduitse teksten op ingenieuze wijze weten om te zetten in sprankelend en muzikaal heden- daags Nederlands. Inhoudelijk doen de teksten denken aan hedendaagse artiesten als Nick Cave, Stromae, en Raymond van het Groenewoud. Voor het eerst worden de minneliederen van Van Veldeke nu voor de hedendaagse literatuur- liefhebber ontsloten. Onbegrijpelijk dat dit niet eerder gebeurde – maar een groot feest voor de lezer.

Redactionele recensie

Recensies (1)

Is Ik bid de liefde het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ik bid de liefde