Ironie

Kierkegaard is misschien wel bij uitstek de denker van de ironie. Keer op keer haalde hij in zijn werk de filosofische conventies van zijn tijd onderuit. Ironie is voor hem een ‘afbijtmiddel’ tegen de pseudogoddelijke pretenties van systeemdenkers als Descartes en Hegel. Het stelt hem in staat te protesteren tegen de romantiek en de daarmee verbonden pathetische zinloosheid. En passant kan hij met zijn beheerste ironie de burgerlijke cultuur belachelijk maken. In deze vroege tekst zet hij zijn gedachten over dit stijlmiddel op aansprekende wijze uiteen. Evenwichtig omgaan met de realiteit door beheerste ironie Volgens Kierkegaard stelt ironie ons in staat los te komen van de beperkingen van het heden en de traditie. Pas in een beheerste ironie komt men tot een evenwichtige omgang met de werkelijkheid.

Recensies (1)

Is Ironie het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ironie