Is natuur links?

Is natuur links?

Waar rechts regeert, zijn natuur en milieu in de verdrukking. Nederland merkte dit tijdens het eerste kabinet-Rutte, toen staatssecretaris Henk Bleker zestig procent bezuinigde op de natuur. Dat planten en dieren verdwijnen, de lucht verstoft, de atmosfeer verzuurt en het weer verandert: traditioneel rechtse partijen lijken het niet als hun probleem te zien. Waarom eigenlijk niet? Wat is dat toch, die schijnbare onverschilligheid van rechts voor de natuur en het milieu? Stoflongen, rijzende zeeën en verdorrende velden, vogels die niet meer zingen en bloemen die niet meer bloeien: het treft die mensen toch even hard als partijpolitici en kiezers die zich links noemen? Of is er meer aan de hand, en heeft ook links boter op het hoofd? Met linkse partijen in de regering gaat het beslist niet automatisch beter. Dit pamflet laat zien waarom de natuur bij de politiek in slechte handen is.
Querido
05 december 2019