Ivar, de verschrikkelijke koning

------------------------------------------------------------------------
Ivar, de verschrikkelijke koning is een fraai en gemakkelijk (voor)leesboek voor jonge kinderen. En in het verlengde van het verhaal is het ook een mooie aanleiding om met je kind te praten over waarom ze niet altijd haar zin krijgt.
-----------------------------------------------------------------------

"Er is een land met de meest bijzondere kathedraal ter wereld. Er zijn vele verhalen over hoe dat gebouw is ontstaan. Dit is mijn verhaal over hoe het is ontstaan. Ik ben de achter- achter- achter- achter- achter- achter- achterkleindochter van Koning Ivar de Verschrikkelijke.
Lang geleden woonden er een koning en een koningin in een uitgestrekt land met bergen en dalen, grote rivieren en schitterende bossen. Ze waren best oud. Ze hadden een mooi kasteel en een prachtig zwembad. In de tuin groeiden de mooiste bloemen en de heerlijkste vruchten. Het leek alsof ze alles hadden wat hun hartje begeerde. Toch was er een grote wens die nog niet in vervulling was gegaan. Ze wilden heel graag een kind, een prins of een prinses die later het land kon regeren.
Soms zat de koningin in een hoekje tussen de kussens een beetje te snikken. Dan dacht ze aan baby'tjes. Ze wilde zo graag een kindje, maar het kwam maar niet. De roodgroene papegaai luisterde in zijn gouden kooitje naar het snikken van de koningin. Hij ging het nadoen. Dat was een gek gezicht en een gek gehoor, een snikkende koningin en een snikkende papegaai. Maar de koningin was ook vaak vrolijk hoor. Dan danste ze met de koning door de balzaal van het paleis."

Zo begint dit geweldig mooi geïllustreerde verhaal over Ivar. die verschrikkelijke Ivar werd doordat zijn vader en moeder hem eindeloos verwenden. En daarover gaat dit verhaal: verwennen is goedbedoeld door vaders en moeders en soms ook door onderwijzers en hulpverleners. Want dan wordt het kind gelukkig toch? En blij? En stil? En maakt het leven toch een stuk makkelijker? En die dan kinderen geven en geven, zonder te bedenken wat voor gevolgen dat heeft:
Dat er niets meer om naar te verlangen overblijft.
Dat er niets meer overblijft om je best voor te doen.
Dat er niets meer overblijft om voor te vechten.
Dat er ....

Kinderen denken, voelen en trekken conclusies:
Dat je best door hebt dat je gewoon een beetje lastig moet doen en dan krijg je weer wat.
Dat je niet vaak een grens krijgt, wel een boze uithaal: "Hou op!"
Dat je dus nooit vrij bent, want een grens maakt vrij.
Dat je best voelt dat je ouders ook zoveel geven om je stil te houden.
Dat je best voelt dat je ouders ook geven omdat ze zich een beetje schuldig voelen.
Dat je best voelt dat je ouders het druk hebben en geen tijd voor jou hebben.
Dat je ...

Is Ivar, de verschrikkelijke koning het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ivar, de verschrikkelijke koning