Je portret

Een man schrijft vanuit zijn buitenhuis in Corsica een brief aan zijn overleden geliefde Gabriëlle. Dat voelt als een onmenselijke taak die hij jarenlang voor zich uit heeft geschoven. Nadat hij alle foto's van haar heeft vernietigd, schildert hij haar portret. Het is 'van een angstwekkende juistheid' en heeft een bijna demonische kracht.
Maar dan komt de kat op de koord: de ik-verteller had ook een intense, destructieve relatie met de hoogmoedige Jelina, die als twee druppels water op Gabriëlle leek...
"Je portret" is een sensueel maar evenzeer ontluisterend verhaal dat de lezer tot de dramatische ontknoping toe in de ban slaat. Met zijn spiegelmotieven baadt het in een licht decadente fin-de-siècle-atmosfeer die de schilderijen van Fernand Khnopff voor de geest roept.
Van een helder en informatief nawoord voorzien door Dirk Leyman.

Is Je portret het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Je portret