Kaaskoppen

Kaaskoppen

Gelezen 17 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 10 Favoriet 0 Recensies 2
Non-fictie Artikelen 3 Lijsten 1   Topics 0

Nederland is een ander land geworden. Een land waar zwartharige Nederlanders overal kleur en afkomst zien, terwijl hun blonde landgenoten die nergens zien. Een land waar de nieuwe kaaskoppen het zonder uitzondering over één ding eens zijn: racisme bestaat in Nederland. De vraag is alleen hoe je ermee omgaat. Hoe is het om te worden geboren in een land waarvan je weet dat de meeste inwoners je niet als een echte Nederlander zien?

Robert Vuijsje (auteur van Alleen maar nette mensen) noteerde de verhalen van zestig beroemde Nederlanders met een gekleurde afkomst. Zo is er het verhaal van de Surinaamse NOS Journaal-presentatrice die nog steeds geen kleur ziet op de televisie. En de ervaring van de Antilliaanse actrice die van Playboy slechts tienduizend euro kreeg aangeboden omdat ‘zwart niet verkoopt’. En hoe wordt gereageerd op de Surinaamse Sunnery James wanneer hij met zijn Friese vrouw Doutzen Kroes over straat loopt?

Robert Vuijsje schetst een beeld van ons land zoals we het nooit eerder zagen.

Literaire non-fictie algemeen
Nijgh & Van Ditmar