Kalle

Het is september 1861 en Abel Sikkink en zijn beste vriend Kalle komen aan in Cairo, Illinois. De Amerikaanse Burgeroorlog is losgebarsten, Abel doet verslag voor zijn krant, de New York Herald. Kalle, intussen een gevierd fotograaf, legt de gebeurtenissen vast in beelden. Met hun fotowagen trekken de twee jongemannen door het Westen van Amerika, van veldslag naar veldslag. Intussen blijft Abel zoeken naar de waarheid achter de ramp met het vergane schip de Phoenix en wordt het lot van zijn vermeende dode broertje Antonie steeds raadselachtiger.

In het tweede deel van 'De memoires van Abel Sikkink' wisselen liefde, dood en drama elkaar af – maar is de humor nooit ver weg. Tegen de achtergrond van een verscheurd Amerika neemt Bert Wagendorp de lezers mee naar de New Yorkse theaterwereld van 1864, de hospitaaltenten aan het front en naar de Herald van de cynische krantentycoon James Gordon Bennett. In een spannend spel tussen historische werkelijkheid en fictie keren oude bekenden als dichter Walt Whitman terug en eist de Slag bij Gettysburg een zware tol. 'De memoires van Abel Sikkink' roepen een negentiende-eeuwse wereld op, die soms verrassend veel lijkt op die van ons.

Redactionele recensie

Recensies (10)

Meer recensies

Is Kalle het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Kalle