Kiezen in de oorlog

Kiezen in de oorlog

Rank 5411 Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 1 Recensies 1
Young adult Artikelen 1   Topics 0
Wat gebeurde er nu eigenlijk in de Tweede Wereldoorlog?
'Kiezen in de oorlog' is een spannend verhaal dat de hele oorlogsperiode van begin 1940 tot na de bevrijding beslaat. Hoe was het om jong te zijn tijdens de bezetting? Wat betekende het om lid te zijn van de Jeugdstorm of in een NSB-gezin op te groeien? Hoe gevaarlijk was het om in het verzet te gaan? Waarom vielen er nog zoveel doden in die laatste oorlogswinter?
Dit boek geeft antwoord op veel van deze vragen en kan daarom ook een waardevolle aanvulling zijn op de geschiedenislessen op school (bovenbouw BO en onderbouw VO).

Maart a.s. is de website kiezenindeoorlog.nl beschikbaar. Bij elk hoofdstuk kan men unieke foto's en filmpjes bekijken. Deze website wordt ontwikkeld met ondersteuning vanuit het Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies (NIOD).

Inhoud

Mei 1940 wordt Nederland bezet door de Duitsers. Ineens is het oorlog.
Gijs vindt het allemaal wel spannend.
Maar al gauw zorgt de oorlog ook voor ruzie in huis. De vader van Gijs is lid van de NSB.

Hij bewondert Hitler.
De oudste broer van Gijs, Teun, is juist fel tégen de Duitsers. Hoe langer de oorlog duurt, hoe meer Gijs gaat twijfelen. Wie heeft er gelijk?
Zijn vader?
Of zijn broer?
Hoe lang is Gijs' joodse vriendinnetje Lea nog veilig?
Gijs moet kiezen tussen zijn vader en zijn broer.
Maar hoe weet je wat 'goed' en 'fout' is in een oorlog?
Hoe weet je wie je nog kan vertrouwen?

Auteur

Marte Jongbloed is afgestudeerd aan de Toneelacademie en de Pabo (cum laude). Ze geeft dramalessen op een Internationale School in Nederland. Daarnaast schrijft ze jeugd- boeken en toneelteksten. Eerder schreef ze voor de Troef-reeks 'Mijn schuld', 'Een tiener als moeder' en 'Mijn zus is verdwenen'. www.martejongbloed.nl
Young Adult
Uitgeverij Van Tricht
13 mei 2015

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,00 Bestel het e-book € 6,50

Lezerswaarderingen

Artikelen over Kiezen in de oorlog

Verwacht: Young Adult van eigen bodem
03 april 2015 1 reactie
  Meer artikelen

Lezersrecensies (1)

Indringend oorlogsverhaal voor kinderen

door: Erica Ganzevles 1 like
Kiezen in oorlog is uitgegeven in De Troef-reeks. De Troef-reeks van uitgeverij Van Tricht is een serie kinderboeken voor lezers vanaf twaalf jaar die een taalachterstand hebben. Ook voor leerlingen van de onderbouw van het VMBO zijn dit goed leesbare boeken.
De zinnen zijn kort en elke zin begint...