Kijk op het groene Gelderland

Kijk op het groene Gelderland Als er één provincie is die aanspraak kan maken op het predikaat 'groen', dan is het Gelderland. Het is de provincie met de grote natuurgebieden van de Veluwe, met de zandverstuivingen, de bossen en de heidevelden, maar in dat groene Gelderland vinden we ook de uitgestrekte akkers en wieden en boscomplexen van de Liemeers en in die zelfde Liemers de stuwwallen van Montferland; we vinden er het nieuwe land van de Flevopolder en het rivierenland met zijn fruitbloesems, zijn slingerende dijken en zijn vogelrijke uiterwaarden; en in zijn Achterhoek heeft het groene Gelderland ook nog zijn hartveroverende plekjes die nog steeds rijk aan natuurleven zijn. Dit bekende en onbekende Gelderland hebben schrijver Sietzo Dijkhuizen en fotograaf Kees Scherer voor dit boek verkend; ze noteerden en registreerden niet alleen de natuurmonumenten, maar ook de andere 'groene' elementen van het Gelderse landschap: de land- en tuinbouw, de heemtuinen en natuurmusea, de recreatiemogelijkheden die de Gelderse natuur te bieden heeft, het ontstaan, de bescherming en het beheer van het Gelderse landschap.

Recensies (1)

Is Kijk op het groene Gelderland het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Kijk op het groene Gelderland