Ma, Weduwe/Veuve Dekuyper

Meer dan eens is opgemerkt dat het autobiografische werk van Eric de Kuyper prachtige vrouwenportretten bevat. We hoeven slechts de namen te horen van tante Jeannot, de zus Annie, Bontje of Madame de Been om ons van de juistheid van deze observatie te overtuigen. Met diepe affectie en groot inlevingsvermogen weet de schrijver hun gedragingen en gebaren te duiden, hun wereld op te roepen.

In 'Ma, Weduwe / Veuve Dekuyper', dat werd samengesteld uit fragmenten van de tot nu toe verschenen delen van de autobiografie van Eric de Kuyper, wordt een p0rtret geschetst van de moeder, zoals gezien door de ogen van het opgroeiende kind. Is de moeder niet de oorsprong van alles, ook van het schrijven?

Een liefdevol getekend portret, droog, zonder een zweem van sentimentaliteit.

'De Kuyper is een van de weinige memorialisten die in staat zijn niet alleen hun herinneringen op te schrijven, maar er zowel een verhalend als essayistisch element in te brengen.' - Carel Peeters

Is Ma, Weduwe/Veuve Dekuyper het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ma, Weduwe/Veuve Dekuyper