Mijn lieve vijand

'Als de Engelse vliegtuigen dat eens wisten', mijmerde Victor hardop. 'Met een paar bommen kunnen ze al die Duitsers wegblazen.'
'Zwijg!' zei Tilleke huiverig. 'Dan is ook het dorp verwoest.'
Ergens sloeg een granaat in en een eind verderop vlogen pannen van een huis. Soldaten doken weg tegen de gevels.
'Het wordt te gevaarlijk. Jullie moeten naar huis', beval Tilleke.
'Wij?' vroeg Victor. 'En jij dan?'
'Ik blijf nog even', zei ze en ze maakte een handgebaar om hen weg te jagen. Ze had nog steeds Ulrich niet gezien.

Victor woont in een grensdorp tijdens de Tweede Wereldoorlog. Voor hem is de oorlog vooral een boeiende, spannende tijd, zeker als hij met pa mee op smokkeltocht naar Nederland mag. Intussen probeert Victors oudere zus Tilleke de toenaderingspogingen van Jo, een jongen uit het dorp, af te houden. Zelf is ze verliefd op Ulrich, een Duitse grenswachter. Maar verliefd op een Duitser? Kan dat wel?
Langzaam maar zeker krijgen ook Tilleke en Victor te maken met de verschrikkingen van de oorlog...

Met 'Mijn lieve vijand' schreef Dirk Bracke een aangrijpend verhaal over enkele jongeren die tijdens de Tweede Wereldoorlog proberen een zo normaal mogelijk leven te leiden. In zijn typische, directe vertelstijl laat Bracke zijn personages echter ontdekken dat in een oorlog andere regels gelden dan normaal.

Recensies (1)

Is Mijn lieve vijand het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Mijn lieve vijand