Nederland's geestesmerk

Johan Huizinga <br/>
Nederland&#34;s geestesmerk<br/>
<br/>
De beroemde uiteenzetting over de Nederlandse identiteit, die volgens &#34;s lands grootste historicus bovenal burgerlijk is.<br/>
Grote denkers, de nieuwe reeks van J.M. Meulenhoff<br/>
<br/>
De geschiedenis is niet alleen bepaald door heersers en helden, maar evenzeer door denkers. Sommige boeken veranderen niet alleen de manier<br/>
waarop we tegen onszelf aankijken, ze veranderen ook de wereld. Boeken kunnen leiden tot felle polemiek, aanzetten tot oorlog en revolutie,<br/>
ze kunnen verlichten en troost bieden. <br/>
De teksten die Meulenhoff koos voor de serie Grote denkers gaan vaak al eeuwenlang mee, ook omdat ze eeuwige thema&#34;s behandelen. Het debat<br/>
dat Charles Darwin eind negentiende eeuw aanzwengelde over de natuurlijke selectie en de oorsprong van de mens laait ook nu op, als gelovigen<br/>
niet de evolutieleer maar de schepper in het onderwijscurriculum willen.<br/>
Iedereen die zich druk maakt over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting en tolerantie kan veel leren van de verhandelingen van John<br/>
Stuart Mill en Voltaire. In de huidige discussie over de Nederlandse identiteit biedt Nederland&#34;s geestesmerk van Johan Huizinga uitkomst. En ook moderne<br/>
opvoeders, zo geplaagd door onzekerheid, kunnen te rade gaan bij de lessen die Erasmus in de zestiende eeuw aan ouders gaf.<br/>
<br/>
De reeks Grote denkers bevat onvergetelijke teksten die een onuitwisbare invloed op onze beschaving hebben gehad en die het waard zijn om van<br/>
generatie op generatie gelezen te worden.<br/>
nur 323 <br/>
Paperback, 12 x 18 cm<br/>
ca. 144 <br/>
blz. ca. <br/>
&#128; 7,50 <br/>
Augustus 2008<br/>
<br/>

Is Nederland's geestesmerk het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Nederland's geestesmerk