Oliver Twist

Oliver Twist

Gelezen 26 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 17 Favoriet 2 Recensies 6
Stel je voor dat je in een armenhuis geboren wordt, dat je moeder vlak na je geboorte sterft, en je helemaal
niets en niemand meer hebt. Precies dit overkomt Oliver Twist, een van de bekendste boekpersonages van Charles Dickens.
Dickens schreef het boek vooral als protest tegen de sociale misstanden in de vroeg-victoriaanse samenleving, waarin kinderarbeid in de zogenaamde werkhuizen niet ongewoon was, en straatkinderen werden geronseld door dievenbendes.
Het boek verscheen in 1838 en hoewel het bedoeld was voor volwassenen, is het verhaal veelvuldig verwerkt tot films, televisieseries, musicals en toneelstukken voor het hele gezin. Opmerkelijk dus, dat er nog nooit een integrale boekbewerking voor kinderen is gepubliceerd. Met deze fullcolour geïllustreerde uitgave is die er nu! Tiny Fisscher maakte een sprankelende bewerking die ook door volwassenen gewaardeerd zal worden, en Annette Fienieg verzorgde de sfeervolle en ontroerende illustraties.

Volt
04 juni 2020