De rest van de dag

Rank 1985 Gelezen 289 Aan het lezen 12 Wil ik lezen 135 Favoriet 26 Recensies 17
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1 Spots 6 Hebban 1000 689   Topics 0

Mr. Stevens, een ouder wordende Engelse butler, blikt terug op zijn leven, in het bijzonder op de jaren dertig en veertig, toen hij in dienst was van lord Darlington. Zijn leven lang heeft hij zijn waardigheid afgemeten aan de waardigheid van zijn werkgever. In zijn gewetensvolle houding een 'groot' butler te zijn, blijkt Stevens echter de ware aard van de gebeurtenissen verkeerd te hebben ingeschat, en moet ook hij achteraf bekennen dat lord Darlington ongewild en ongeweten een pion is geweest in de handen van Hitler en ambassadeur von Ribbentrop.

De rest van de dag is het relaas van de eenling die met al zijn goede bedoelingen stuit op de vijandelijkheid van de buitenwereld.

Kazuo Ishiguro (1954) verwerkt dit thema op geraffineerde wijze tot een menselijk en ontroerend verhaal. De rest van de dag werd in 1989 bekroond met de Booker Prize.

Bartho Kriek
Atlas Contact
01 januari 1900
11 juli 2013

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Reacties op: De rest van de dag