Saluut aan Holland

Er zijn meer kleine volkeren op aarde, maar niet één ervan wordt zo door zijn eigen nietigheid gefascineerd als het onze. Onze manier van klein-zijn is ver verheven boven allerlei vormen van groot-zijn. Het is waanzinnig goed van ons dat we zo klein zijn. Waren we niet al zo geboren, dan hadden we ervoor gekozen om klein te zijn.'

Van het pontveer in Brummen tot de dropfabriek in Hoorn - bijna een jaar lang boeide Koos van Zomeren de lezers van NRC Handelsblad met een wekelijks verslag van zijn omzwervingen door Nederland. Saluut aan Holland - in dit boek is deze serie gebundeld, in dit boek komt de veelzijdigheid, zowel van het land als van de auteur, pas volledig tot haar recht. Landschappen van de drukte van de stad tot de leegte van het wad. Dieren van een verdronken aapje in Ouwehands tot de geoormerkte koeien langs de Hollandse Kade. Mensen van de peetvader van de waterglijbanen tot demente bejaarden in een huis in Groenekan. Tragiek en humor, nostalgie en levenslust, het persoonlijke en het algemene - het hoort er allemaal bij en het staat er allemaal in.

'Het is typisch Nederlands om steeds te roepen dat iets typisch Nederlands is,' waarschuwt Van Zomeren aan het eind. Toch - een typisch Nederlands boek, geschreven in een typisch Nederlandse traditie: met een schitterend oog voor het kleine.

Elk hoofdstuk wordt bovendien vergezeld door het wrang-komische commentaar van fotograaf Freddy Rikken.

Is Saluut aan Holland het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Saluut aan Holland