Schoften, schavuiten en schoeljes

De thriller is in Vlaanderen lang een veronachtzaamd genre geweest. Tot Jef Geeraerts in 1979 besloot de Literatuur met de grote L in te ruilen voor de leesbare letteren en Kodiak.58 schreef. Die roman betekende een mijlpaal in de geschiedenis van het spannende boek in Vlaanderen.
Vervolgens ontwikkelde het thrillergenre zich bij ons in ijltempo, vooral dankzij auteurs als Bob Mendes en Pieter Aspe.

Lukas De Vos was een van de eerste universiteitsdocenten die zich op de Trivialliteratur wierp. Hij bracht de Vlaamse sciencefiction in beeld en richtte de aandacht op het stripverhaal. En met dit boek wijst hij nu op de grote maatschappelijke waarde van de thriller. Schoften, Schavuiten en Schoeljes brengt de snelle ontwikkeling in beeld van een genre dat vooral tot bloei is gekomen in de Angelsaksische en Scandinavische landen.

Is Schoften, schavuiten en schoeljes het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Schoften, schavuiten en schoeljes