Spion buiten dienst

Rank 4966 Gelezen 117 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 111 Favoriet 4 Recensies 9
Thrillers & Spanning Lijsten 4 Spots 4 Top25's 1   Topics 0

Spion buiten dienst is de 25ste thriller van meesterverteller John le Carré en schetst een angstaanjagend actueel beeld van onze wereld.

Nat, een 47-jarige veteraan van de geheime inlichtingendienst van Groot-Brittannië, gelooft dat zijn jaren bij de geheime dienst voorbij zijn. Hij is terug in Londen met zijn vrouw, de zachtmoedige Prue. Maar met de groeiende dreiging vanuit het Moskou Centrum heeft het kantoor nog een taak voor hem. Nat zal De Haven overnemen, een overbodig geworden onderstation van London General, samen met het uitschot van alle spionnen. Het enige lichtpuntje in het team is de jonge Florence; zij heeft haar ogen gericht op het Russische ministerie en op een Oekraïense oligarch, die een vinger in de Russische pap heeft. Nat is niet alleen een spion, hij is ook een gepassioneerde badmintonspeler. Zijn vaste maandagavondtegenstander, de introspectieve en eenzame Ed, is een stuk jonger dan hij. Ed heeft een hekel aan de Brexit en Trump, en hij haat zijn baan bij een zielloos mediabureau. Het is uitgerekend Ed die Prue, Florence en Nat op het pad van de politieke woede zal brengen, die hen allemaal zal verstrikken.

Luitingh Sijthoff
16 oktober 2019
15 oktober 2020

Kees de Bree Hebban Recensent

Zwanenzang van een meesterspion

door: Kees de Bree

Zelden is de naam van een schrijver zo vereenzelvigd met een genre als die van John le Carré (88 jaar) met de spionageroman. Vanaf zijn derde boek The Spy Who Came In From the Cold (Spion aan de muur), dat bij verschijning in 1963 een ware sensatie veroorzaakte, stond hij garant voor kwaliteit. De...

Reacties op: Spion buiten dienst