Spoed en tegenspoed

Onderweg naar een 112-melding krijgt ambulanceverpleegkundige Piet Stuive een ernstig ongeluk dat hem bijna zijn leven kost. Hij wordt met spoed naar het ziekenhuis gebracht waar onder andere hersenletsel wordt geconstateerd. Na het ongeluk doorloopt hij als patiënt meerdere disciplines van ons zorgstelsel. Disciplines waarin hij eerder zelf als zorgende heeft gewerkt. In deze biografische verhalenbundel neemt Piet je mee langs de verschillende gebeurtenissen die hij in de verpleegkunde, de verzorging, de psychiatrie en op de ambulance heeft meegemaakt. Hoe en waarom hij op een bepaalde manier handelde en wat er toen door zijn hoofd ging. Denk er eens over na. Zou jij ermee om kunnen gaan? Een geboorte of de vreugde na een succesvolle reanimatie, maar ook het verdriet. Kind-slachtoffers. Ongelukken met bekenden. De dood. Piet kon jarenlang zijn opgedane ervaringen en de daarmee gepaarde gevoelens wegstoppen. Tot aan het ongeluk. Alle nare ervaringen uit Piets beroepsverleden kwamen terug en beheersten zijn dagelijks leven. Pas met de diagnose PTSS kon hij beginnen met zijn verwerkingsproces. Met dit boek wil Piet een belangrijke boodschap uitdragen: heb respect voor het werk van de hulpverleners.

Is Spoed en tegenspoed het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Spoed en tegenspoed