Stadsvernieuwing in Rotterdam

Stadsvernieuwing in Rotterdam

De stadsvernieuwing markeert een ongekende periode in de Rotterdamsegeschiedenis. Vanaf 1974 kocht de gemeente onder de bezielende leidingvan stadsvernieuwingswethouder Jan van der Ploeg verwaarloosde huizenop. In enkele tientallen jaren werden zo’n 70.000 woningen gerenoveerdof vervangen door kleinschalige nieuwbouw. Het ‘bouwen voor de buurt’vierde hoogtij.

De aandacht die deze wijken rond het centrum in de jaren zeventigkregen, had vooral te maken met de barre woonomstandigheden. Annonu zijn de stadsvernieuwingswijken geliefde woonwijken die meer en meeronderdeel worden van het ‘hippe’ Rotterdam.

Het inspirerende boek Stadsvernieuwing in Rotterdam geeft inzicht in de ontwikkelingen in vijf stadsvernieuwingswijken tussen 1970 en 1990. Maar het blikt niet alleen terug: ook is er aandacht voor de betekenis die de stadsvernieuwing van toen heeft voor het tegenwoordige Rotterdam en voor de vraag hoe de toenmalige aanpak ook waardevol kan zijn voor transities in de stad van nu.

Ben Maandag schrijft over architectuur, stedenbouw en de geschiedenis van Rotterdam.
Geschiedenis & Politiek
nai010 uitgevers/publishers