Tegenslag benutten

Tegenslag benutten

Een leven zonder tegenslag bestaat niet. We krijgen er allemaal mee te maken. Alledaagse, kleine tegenslag en helaas ook af en toe grote tegenslag. Hoe je denkt over tegenslag en hoe je ermee omgaat kan enorm veel uitmaken. Er zijn allerlei belemmerende manieren van denken die de kans vergroten dat tegenslag alleen maar meer nadelige gevolgen zal hebben. Maar er zijn ook allerlei manieren van denken die de schadelijke kanten van tegenslag juist kunnen beperken. In veel situaties kunnen deze laatste manieren van denken je zelfs helpen om voordeel te halen uit tegenslag. Over die manieren kun je lezen in dit boekje.

Het menselijk brein is enorm complex en te vergelijken met een parlement waarin allerlei stemmen met elkaar in gesprek zijn. Sommige van die stemmen fluisteren, andere schreeuwen. Helaas zijn het niet altijd de luidste stemmen in je hoofd die het bij het recht eind hebben. Mijn suggestie is om één van de stemmen in je hoofd te ontwikkelen. Dit is stem van een wijze coach die je kan helpen als een vriendelijke en verstandige medestander. Deze interne coach doet dit door het aanreiken van goede vragen, soms relativerende en soms inspirerende inzichten en aanmoedigingen. Dit boekje kan je helpen die coach te trainen en meer ruimte te geven. Mijn hoop is dat je hierdoor kunt leren om tegenslag beter te benutten.

Coert Visser is psycholoog en trainer. Hij is samen met Gwenda Schlundt Bodien medebedenker van de progressiegerichte aanpak. Zij werken samen onder de naam Centrum Progressiegericht werken (www.cpw.nu). CPW verzorgt trainingen voor coaches, leidinggevenden, docenten en trainers. Eerder schreef Coert meerdere boeken waaronder Doen wat werkt (2005/2009), Progressiegericht Werken (2013), Handboek Progressiegericht Coachen (2018) en De Cirkeltechniek (2020). Coert schrijft op www.progressiegerichtwerken.nl en is bereikbaar per e-mail: coertfvisser50@gmail.com.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen