Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw

Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw

Rank 5940 Gelezen 63 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 60 Favoriet 4 Recensies 10
Young adult Artikelen 4 Newsroom 1 Lijsten 3 Spots 3   Topics 0
Ik heet Viktor Nikolajevitsj Danilov. Ik ben op 17 november 1928 geboren in Leningrad. Mijn ouders werken bij de Hermitage. Of beter gezegd, daar werkten ze totdat de oorlog uitbrak. Ik heb een tweelingzus die Nadja heet. Nadja en ik moesten weg uit Leningrad, maar we belandden per ongeluk in twee verschillende treinen. De mijne ging helemaal naar Tatarstan en van haar trein weet ik alleen dat hij in Mga is gestrand. Ik zit in een vrachtwagen die op de weg is geparkeerd. Buiten woedt een storm en het is ijskoud, zeker dertig graden onder nul. Het is een wonder dat ik nog leef.

De tweeling Viktor en Nadja is twaalf jaar wanneer Hitler de oorlog verklaart aan de Sovjet-Unie. Ze hebben elk een paar schriftjes, en die schrijven ze vol voor elkaar. Viktor schrijft met rood. Nadja schrijft met blauw. Ze schrijven over hun verbijsterende rol in de slag om Leningrad, over de winterkou en de honger, maar ook over onverwachte vriendschappen en de kracht van hoop.
Een meeslepend verhaal over kleine helden in een grote oorlog van de schrijver van Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn,dat werd bekroond met een Vlag en Wimpel.

Kind & Jeugd , Young Adult
Fictie 13-15 jaar
Baeckens
03 april 2020
07 april 2020

Reacties op: Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw